EU annoncerer ny lovgivning for at forhindre grønvask med bæredygtige emballagekrav

Estimeret læsetid: 2 min
Customer opening packaging labelled as sustainable

Europa-Parlamentet har færdiggjort en ny lov, som vil forbyde vildledende miljøpåstande på produkter og hjælpe med at forbedre mærkningen for kunderne.

Loven er fokuseret på at beskytte forbrugerne mod vildledende praksis og sikre, at de generelt er i stand til at træffe bedre købsvalg.

Visse problematiske markedsføringstaktikker, der almindeligvis forbindes med greenwashing, vil nu blive føjet til den voksende liste over EU forbudte handelspraksis.

Virksomheder vil ikke længere være i stand til at tilføje bæredygtig mærkning til deres emballage uden konkrete beviser. Berørte emballagevilkår omfatter:

  • "Miljøvenlig."
  • “Bionedbrydeligt”
  • “Klima neutral”

Når disse nye regler er indført i medlemslandene, er bæredygtighedsmærker, der er baseret på officielle certificeringsordninger eller dem, der er etableret gennem offentlige myndigheder, de eneste udtryk, der vil være tilladt i EU til markedsføringsformål.

Direktivet vil også forbyde påstande om, at et produkt er "klimapositivt", "klimaneutralt" eller har en "reduceret" indvirkning på miljøet på grund af ordninger for udligning af CO2-emissioner. EU-parlamentet udtalte, at selv om bevægelser som denne fra virksomheder blev hilst velkommen, ville de ikke længere blive accepteret som bevis på, at et produkt var gavnligt for miljøet.

Medlemslandene har nu to år til at indføre den nye lovgivning.

Hvad er Greenwashing?

Greenwashing refererer til en form for markedsføring, der er designet til at gøre produkter mere attraktive for miljøbevidste forbrugere. Greenwashing er ikke altid bevidst og kan være et resultat af manglende forskning eller fejlkommunikation. 

Denne nyhed følger beskyldninger mod store fødevareproducenter Nestle og Coca-Cola om, at deres påstande om bæredygtighed ikke er korrekte.

Vores perspektiv

Regeringer har i årevis planlagt at gribe ind over for ubeviste bæredygtighedskrav fremsat af virksomheder.

Nylige rapporter har også vist, at forbrugerne ofte er forvirrede over ubegrundede bæredygtighedspåstande på produktemballage.

Det er derfor, det er afgørende for virksomheder at vælge emballage til deres produkter, der er certificeret bæredygtig. Dette er især vigtigt, hvis du planlægger at bruge de grønne standarder for din emballage som en del af din overordnede marketingstrategi.

Forbrugerne er mere interesserede end nogensinde i at vælge produkter, der er det rigtige valg for planeten jorden, men kun hvis pakken lever op til det løfte.

En af de klare fordele ved metalemballage inklusive blik og aluminium i forhold til andre alternativer er, at den kan genbruges i ubegrænset mængde, og den kan genbruges eller genbruges. Som sådan er det et ægte bæredygtigt valg for ethvert mærke.

Kilder 

EU forbyder "vildledende" miljøpåstande, der bygger på modregning | Kulstofkompensation | The Guardian


Du vil måske også kunne lide Se alt

Cupid’s Selection: Top Packaging for Valentine’s Day

Cupid’s Selection: Top Packaging for Valentine’s Day

Get ready for the upcoming sales season.

Festive packaging deliveries

Spread Festive Joy and Craft Marketing Magic with Holiday Packaging

Uncover the secrets to exceptional Christmas packaging.

Collection of sustainable packaging surrounded by Halloween decor